تولید محتوای سبز
تولید محتوا از دیدگاه بیل گیتس:
بیل گیتس اولین کسی بود که به ماجرای تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ پرداخت، از دیدگاه او کارشناس تولید محتوا نویسنده ای است که خلاقانه محتوای سبز و با کیفیت تولید می کند و با رسیدن به راههای اصولی و اساسی به فروشی پرسود برسد. او از طریق بازاریابی بهینه در جهت بالا بردن آگاهی مخاطبین به طور فزاینده ای آنها را در انتخاب محصول کمک می کند.
پس می توان تولید محتوای سبز را در بازاریابی محتوایی اینگونه توصیف کرد:
محتوایی که از محصولتان تولید می کنید باید به ذائقه ی کاربر یا بازدیدکننده ی محتوا متناسب باشد، پس با این روش میتوانید مخاطب را جذب خرید محصول خود کنید و یا کاربر را برای استفاده کردن از خدماتی که ازائه می دهید ترغیب کنید.
محتوای سبز چیست؟
به محتوایی که نیاز جامعه ی مخاطبان را برطرف کند و براساس بازار هدف و پرسونای مشتری تدوین شود محتوای سبز می گویند.
از دیگر مواردی که می توان به تعریف تولیدمحتوای سبز اشاره کرد این است که به طور کلی محتوا باید کاربر را در مسیر یادگیری و آموزش کمک کند تا به هدف نهایی برسد، اینگونه محتوا در بین کاربران فضای اینترنت به عنوان محتوای ارزشمند و با کیفیت شناخته خواهد شد.
بنابراین تولید محتوای سبز در بازاریابی محتوا همیشه با برنامهریزی و هدف گذاری همراه است.
انواع تولید محتوای سبز در مارکتینگ:
اکثر کاربران با شنیدن نام تولید محتوا یاد نوشتن متن می افتند در صورتی که تولید محتوای سبز به چند بخش تقسیم می شود:
- محتوای متنی
- محتوای بصری مثل ویدئو یا اینفوگرافیک
در فرآیند تولید محتوا، باید به گونهای محتوا را تنظیم کنید که پرسونای مشتری در نظر گرفته شود.
پرسنای مشتری چیست؟
پرسونا(persona) در لغت به شخصیت سازی فرضی از یک نفر گفته می شود که در عین فرضی بودن ، مشخص هم باشد. برای مثال: وقتی فروشنده ای ویترین مغازه اش را به گونه ای دیزاین می کند که مشتری را جذب کند در این حالت فروشنده، پرسونای مشتری خود را در ذهنش تجسم می کند و حتی زن یا مرد بودن و یا کودک یا بزرگسال بودن مشتری را در ذهن خود مجسم می کند.
در واقع فروشنده ی خلاق با این روش، مخاطب هدف خود را پیدا می کند و بیشتر روی بازار هدف خود مانور می دهد و سرمایه گذاری می کند.
با این تفاسیر برای جذب کاربران و مخاطبین کسب و کار خود باید اطلاعات کاملی از پرسونای کاربران در اشل بزرگتر و فراگیرتر داشت تا تمامی جوانب خدمتی که عرضه می کنی در اشل گسترده ای اندازه گیری شود.
تفاوت بازاریابی قدیم و جدید برحسب تولید محتوا:
ست گودین (Seth Godin) نویسندهی معروف کتابهای بازاریابی میگوید: بازاریابی محتوا آن چیزی است که از بازاریابی مانده است. ازدیدگاه او، مشتریان غیر از این که به دنبال دیدن و خریدن محصولات باشند، بیشتر مشتاق شنیدن قصه ی محصولات هستند.
امروزه مبحث تولید محتوا در کسب و کارها از اهمیت خاصی برخوردار است. سالهای نه چندان دور برای کسب اطلاعات از محصول و کالاها، وجود کاتولوگها و برگه های تبلیغاتی کافی بود، ولی اکنون آنچه باعث رونق کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای آنلاین میشود، دانش تولید محتوای سبز و به طور کلی آگاهی از بازاریابی حرفه ای و جذب کاربران و مشتریان است.
در گذشته، مشاغل با پشتوانهی مالی قوی ولی بدون تبلیغات سر زبانها میافتادند.
اکنون با گسترش اینترنت و جهانی شدن آن، پول دیگر تنها عامل رشد کسب و کار نیست. امروزه کسب و کارهای خانگی در صفحات اینستاگرامی میتوانند با تولید محتوای سبز و اصولی، کاربران فراوانی جذب کنند. در حقیقت، وبسایتها در مقابل کسب و کارهای اینستاگرامی و نوپا، فرصت برابری برای انتقال اطلاعاتشان به مخاطبان و کاربران و بازار هدفشان دارند
چگونه اعتماد مشتریان را به دست آوریم؟
با تولید محتوای سبز جهت هر محصولی اعتماد کاربران به صاحب برند بیشتر خواهد شد.
اعتماد سازی بین مشتری یا خریدار با صاحب برند محصول از ارکان مهم فروشندگی به شمار می آید. برای جذب مخاطبان ومشتریان محصولتان بهتر است محتوایی ارزشمند تولید کنید، حتی محتوایی خندهدار و فان که کاربران زیادی را مشتاق محصول شما کند.
با انتشار تولید محتوای روزانه و منظم، کاربران بیشتری جذب محصول شما می شوند و به طبع پیگیری مستمر از رضایت و نظرات کاربرانی که از محصولات شما خریداری کردند وانتشار این نظرات، باعث می شود دیگران هم از تجربیات آنها استفاده کنند و به خرید محصول شما بیشترترغیب شوند.
برنامهای منظم برای تولید محتوای سبز و هدفدار، به مخاطب کمک میکند تا شما را بیشتر بشناسد. او با هربار خواندن مقاله یا ویدئویی از شما، نام شما بیشتر برایش تداعی میشود، بنابراین شما در کانال تلگرام یا اینستا گرام و یا وبسایت خود می توانید بیشتر با محصولتان مانورد دهید.
پس با مخاطبین خود راه ارتباطی درستی ایجاد کنید تا به نتیجه ی مطلوب که همانا فروش محصول است برسید.